zaterdag 31 oktober 2009

Spins & stalls

Hoi allemaal.

Op zich is er weinig nieuws gebeurd in de tussenliggende periode tussen de vorige en deze post. Ik heb gisteren mijn eerste zelfstandige landing gedaan en overleefd :-)

Vandaag was een beetje speciale les, want we moesten apart vliegen. Maritha moest alleen en ik moest vanmiddag alleen. Dit had te maken met de gewichtsverdeling van het vliegtuig. Zo'n vliegende wasmachine als een Cessna is geen aerobatics toestel dat ze gebruiken tijdens airshows of de Red Bull Airraces.

Vandaag stonden er stalls en spins op het programma. Een stall is eigenlijk niets anders dan dat het vliegtuig niet meer wil vliegen. Zonder al te veel in te gaan op details: Je gaat zo ver met de neus omhoog dat de vleugels geen lift genereren. De neus zakt dan naar beneden (indien correct uitgevoerd) Actie: hoogteroer naar voren en gas erop. Het gaat is een splitsecond, maar is goed om te oefenen. Het is vooral belangrijk om niet tijdens de laatste fase in de nadering te "stallen". Het moge duidelijk zijn waarom niet. Er is simpelweg niet veel buffer meer qua hoogte tussen jou en Moeder Aarde.

Gisteren hadden we ook al "slow flight", power-on en power-off stalls geoefend, maar dat zou vandaag uitgebreid worden. Er wordt verwacht dat je zo langzamerhand alles zelf gaat doen. Vliegen, navigeren, communicatie etc.

Maar goed; de spin! Om het te omschrijven: De meest gave achtbaan die je je kunt voorstellen en dan x 4!!!! Het is de bedoeling dat je minimale hoogte verliest (+/- 500-800 ft). Een spin is een situatie waabij beide vleugels in stall zijn, maar eentje iets meer dan de ander. Snappen jullie het nog. Om te corrigeren is er maar 1 remedie: power idle, rolroeren neutraal, roer tegenovergesteld trappen en hoogteroer naar voren. Dit alles in 2-3 seconden met een verlies van max 800 ft. Zie dit linkje voor een spin in een Cessna. Het ziet er misschien erg uit, maar alles is echt onder controle. Oh ja...... dat nare geluidje hoor je niet zo erg hard met je koptelefoon op :-)

Anyway, na de spins, want we hadden genoeg tijd vandaag, nog wat meer stalls en recoveries gedaan. Toen nog wat slowflight, terug naar Gillespie en voor het luchtruim van Gillespie de ATIS opgevraagd (hoogtemeter instelling, weer, banen in gebruik, NOTAM) en toen landing clearance gevraagd. Ik kreeg een straight in (mocht recht op de baan afvliegen i.p.v. het hele circuit af te leggen) en toen een high speed dive gedaan. De Cessna met 1700 rpm (stationair toerental) en 150 knopen (max. snelheid is 160) van 6000 ft naar 3000ft naar beneden gejaagd. Super!!!!

De toren zag ons al aankomen en voor ik mijn position report had gemaakt kregen we al de landing clearance. Flaps 10, snelheid verminderen, pitch aanpassen, flaps 20, 30 en op een mooie daling met 70 kts voor baan 27R. Er stond al een ander te wachten om op te stijgen dus we moesten naar 27L. Kistje aan de grond gezet, van de baan af, frequentie van toren naar grond aangevraagd. Checklisten uitgevoerd, toestemming voor taxien aangevraagd en bij school aangekomen laatste controles gedaan, motor uit en debriefen.

Joepie, dat was echt kicken.

Nou de vraag: wie wil er nog een keertje mee? Oh ja, maximum aantal personen aan boord is 2. Als er iemand achterin zit dan verschuift het zwaartepunt en kan een spin een "flat spin" worden --> NIET GOED. 2e puntje. Achterin zitten bij dit soort manoeuvres resulteert gegarandeert in misselijkheid.

Zo, ik ga ff relaxen in de jacuzzi.

Groetjes Rick

4 opmerkingen:

  1. Zo dat is indrukwekkend om te lezen, maar tegelijk ook wel moeilijk voor leken zoals wij. Verbazend om te constateren, dat je in 3 weken je een totaal andere taal hebt eigen gemaakt. Wij moeten in het weekend nog maar eens druk aan het studeren op alle informatie. Wij zijn blij, dat alles goed gelukt is.
    En wat die uitnodiging betreft..................die laten we maar even voor wat het is. Dan is een bezoek aan de sportschool of een rondje op de motor heel andere koek!

    Groeten en een goed weekend boy!

    Ma&Pa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uh, je weet hoe ik over vliegen denk, en dan moet je al helemaaaaaal niet dit soort gekkigheid gaan uithalen!!
    Maar ik ga evengoed een keer mee hoor, hahaha!!
    Bijzonder dat je dit al zo snel gaat leren enzo. Je hebt je het wereldje al behoorlijk eigen gemaakt.
    Fijn te lezen dat het je zo goed gaat.

    groetjes buurtjes van nr 5

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha manneke,

    wat een info, en dat in m'n weekend! Maaruh, liever geen spins & stalls als ik mee ga vliegen, dat kan mijn maagje niet aan vrees ik...

    xxxxxx Pepe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hej Rick

    Eindelijk je gevonden. Fantastisch man. Je droom begint nu eindelijk vorm aan te nemen. Ben al een uur bezig om je avonturen op te nemen. Veel succes en ik houd je vorderingen in de gaten.

    Groeten Wetterskip Fryslan Je ex-kamergenoot TB

    BeantwoordenVerwijderen