woensdag 21 oktober 2009

De 1e vliegles!!!!!!


Hallo allemaal,

Vandaag was de dag van de 1e vliegles. De wekker ging om 0615. En dat was best vroeg nadat we gisteren een dag vol grondschool hadden tot 1900, moesten we nog koken, huiswerk doorlezen, vluchtvoorbereiding maken; METAR/TAF doornemen, checklisten leren, kaarten bekijken, traffic patterns bestuderen.

Onze vlucht stond gepland om 0906, dat betekent dus om 0730 aanwezig zijn voor de pre-flight inspections, weeranalyse, gewicht berekeningen maken, take-off en landing afstanden bepalen.

Tegen 0905 kwam onze instructeur voor de briefing.

Eerst alle voorbereidingen doorgenomen, nogmaals het actuele weer gecontroleerd en toen richting het vliegtuig.

Maritha zou de eerste leg vliegen en een landing maken. Na de landing zou ik de controls overnemen en terugvliegen naar Gillespie Field (KSEE). Naar welk veld we zouden gaan was een verrassing. Het werd Ramona (KRNM). Ik mocht op de heenweg van het uitzicht genieten en natuurlijk de vliegkunsten van mijn flightbuddy. Ik ben niet misselijk geworden, dus dat was ok :-) Ramona is qua veld niet groot, maar er staan vliegtuigen van de brandweer (OV-10 Bronco, Lockheed Electra, Grumman Tracker, heli's etc) ter bestrijding van bosbranden en er staan een aantal "warbirds", oftewel oude oorlogsvliegtuigen. Ik zag een Vought F4U Corsair staan, maar ik hoorde van anderen dat er ook nog een P-51 Mustang staat. Die zijn in privé bezit, maar dat kost een aardige duit om die te vliegen en te onderhouden.
Hier staan de foto's. Veel plezier ermee.

Op zich mochten we al een hoop doen; het enige dat de instructeur echt zelf deed was de start, landing en communicatie. Het opstijgen zelf mocht ik wel gewoon doen en het het hele gedeelte tot aan de final approach. We lagen mooi op hoogte (2 rood/2 wit op de VASI), maar opeens kwam er een goochem van links met een duik voor ons terecht. We moesten direct van de toren naar 27L uitwijken. Nou valt dat wel mee, want die ligt naast de initiele baan, 27R. Maar het was maar goed dat de instructeur het overnam.

Na een veilige landing de baan afgegaan en aangemeld bij Gillespie Ground voor de taxi terug naar school. We kwamen precies om 1255 aan. De volgende les stond om 1300 gepland, dus dat was haasten. Weer tot 1900 school gehad. Naar huis gefietst, eten koken en weer studeren. Maritha, Owen en ik hebben net even zitten relaxen in het bubbelbad. Nu tik ik dit berichtje even af en duik ik zometeen maar de koffer in.

Groetjes,
Rick






3 opmerkingen:

  1. Ha liefie,

    kicken, je eerste vliegles! Lekker gevoel zeker? Hopelijke volgende keer geen rare kamikaze piloten in je buurt :-). Wel strakke planning, meteen na het vliegen de schoolbanken in tot 19u.

    Spreek je snel weer!

    Dikke kus Peet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Rukkie!

    Super zeg, zien er mooi uit die foto's!
    Heb je Champagne opengetrokken na vlucht?

    Beamer is een lekkere tjoekbak trouwens :-)

    Tis bijna niet bij te houden qua lezen wat je nu allemaal meemaakt.
    Zo te lezen heb je het erg naar je zin, das goed om te zien.

    Heel veel plezier en vlieg ze.

    Jeje en K1

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha boerman!!!

    hier de buurtjes van nr 5.
    We hebben net je strakke bak bekeken, maarrruuuhhhh, puik ding hoor!!
    Ik kom net bij Peet vandaan en zij gaf me de link van je blogje. Zal zo alles nog es op mijn gemakje na gaan lezen.
    Wat ik van haar gehoord heb, is dat je wel aardig beziggehouden wordt. Lange dagen!!!
    Terwijl jij in je shirtje rondloopt moesten we hier vorige week al de ruiten krabben van de auto (jaloerrrrssssssssssssss)
    Heel veel succes weer met alles daar en ik zet je blog tussen mijn favorieten, dan kom ik regelmatig ff buurten. Zo mis ik toch het dagelijkse praatje niet!!

    tot snel
    Dick, Greetje en co (ps Marlena vindt het raar dat je niet thuis bent)

    BeantwoordenVerwijderen