donderdag 19 november 2009

Mondeling examen Pre-solo

Hoi allemaal,

Er stond voor vandaag een mondeling examen (zogenaamd: oral) gepland van 1600-1800 vanmiddag, waarbij de Chief Flight Instructor je, gedurende ongeveer 2 uur, het vuur aan de schenen legt ten aanzien van:
  • Kennis vliegtuig (technisch & reglementair)
  • Kennis m.b.t. navigatie
  • Kennis van het luchtruim
  • Kennis tijdens een noodsituatie
  • Hoe neem je beslissingen en waarom?

Het ging eigenlijk allemaal in een vrij ongedwongen sfeer, maar toch wel erg serieus. Ik had 2 kleine missertjes, dom dom dom, maar voor het totaal was het een dikke pass. Aan het einde zijn we even door de vlucht voor morgen heengegaan. Dan moet ik hem laten zien dat ik al echt (een beetje) kan vliegen. Nu doet de instructeur nog weleens iets ter ondersteuning (of afleiding), maar dat is morgen wel anders. Alles moet zelfstandig gedaan worden (simuleren dat je alleen in het vliegtuig zit) en normaal neemt mijn instructeur de besturing in geval van een emergency, maar morgen moet ik dat allemaal zelf doen en helpt de Chief Flight Instructor mij met checklisten en radio, indien nodig......Pfffffff dat wordt dus weer even goed zweten.

Ik mag mijn kunsten vanaf 1200 laten zien en als toetje krijg ik een "engine failure" boven het vliegveld, dus ik mag laten zien dat ik de Cessna naar binnen kan laten "zweven".........Joepie. Daarna nog een debriefing van 1,5 uur en dan nog 1 vluchtje met mijn instructeur van 0,5 uur en dan............................................solo :-)

Uiteindelijk duurde het gesprek 1,5 uur en daaruit kun je afleiden dat hij tevreden was, want eerder klaar dan 2 uur is een dikke voldoende.

Commentaar was: Well prepared, good decision making, prevailing safety mindset, good progress from start till now.

Ik ben weer helemaal heppiedepeppie, maar moet nog wel de vlucht voorbereiden en "eventjes" 240 pagina's aan huiswerk doornemen :-(

Groetjes Rick

2 opmerkingen:

  1. Hey Rick,

    Toppie hoor,heel VEEL SUCCES met je eerste echte vlucht!!Je kan het,en we hebben er heel véél vertrouwen in!!

    Dikke knuff van uit Waardenburg,

    Ans & Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha bikkel,

    volgens de planning ben je nu je kunsten aan het vertonen in de lucht, dus ik duim een beetje mee zodat het net als je mondeling weer super goed gaat :-). En dan hopelijk helemaal ready voor je eerste solo... echt gaaf!

    Succes!!!

    Dikke xxx Peet, en een poot van Gijs die zich hier weer met een pen aan het vermaken is :-)

    BeantwoordenVerwijderen