woensdag 25 november 2009

First SOLO!




Hoi allemaal,


Vanochtend was het dan zover. Ik moest om 0650 de lucht in met mijn instructeur en dan na een paar circuitjes het zelf gaan proberen. Ik was om 0600 op school voor de pré-flight inspection van het vliegtuig; alles controleren en epalen of het vliegtuig veilig is om de lucht in te gaan. Zelfs de tanks zaten goed vol, dus dat scheelde weer. Verder waren er geen problemen met de kist.


Na de controles heb ik de gewichtsverdeling berekend en aan de hand van de laatste weersberichten de benodigde baanlengte voor starten als landen berekend.


Even met de instructeur de gegevens doorgenomen en hij was helemaal tevreden. Voor de zekerheid zijn we nogmaals door alle procedures heengelopen, maar ik kon ze zo opnoemen, dus dat was wederom geen probleem.


Het was nog heerlijk rustig op Gillespie (wel fris met 4 graden en een dauwpunt van 0) en we konden op ons gemak naar de baan 27R taxiën en onze laatste (run-up)checks doen. De Cessna hield zich keurig en daarna toestemming gevraagd aan de toren voor een circuit rechtsom. 1x een touch en go gemaakt en de 2e keer zei de instructeur: Vraag maar om een full stop landing. Dit was geen enkel probleem, want de toren gaf ons gelijk toestemming. Eenmaal geland heb ik afgeremd en toen zei de instructeur: "Zet me maar af bij AirBP" eigenlijk een benzinepomp voor vliegtuigen. Zo gezegd, zo gedaan en uiteindelijk kon ik alleen op pad. De standaard checks weer doorgelopen, motortje gestart, toestemming aan Gillespie Ground gevraagd om te kunnen taxiën, en gaan met die banaan.


Even gezwaaid naar het massaal toegestroomde publiek (bedankt Owen, Maritha, Niels en Max) terwijl ik langs kwam karren en daar gingen we alleen op pad. Wel gaaf als je dan aan einde van de taxibaan, vlak voor de startbaan, kunt zeggen: Gillespie Tower, Cessna 431FR ready at runway 27R, request right closed traffic. En de toren geeft je dan toestemming en dan gaat het allemaal heel snel. Je werkt de checklisten af zoals je ze geleerd hebt, doet de laatste check tussen kompas en heading indicator en dan VOL GAS!!!! rechts voeten geven, instrumenten checken, snelheid controleren en bij 55kts "rotate" ..................................................en dan ben je los........helemaal alleen.


Het patroon vliegen ging prima, de landingen waren goed en onderweg soms voor een paar lange seconden zitten genieten van het moment, de opkomende zon en het landschap dat onder je doorglijdt.


De 3 x landen en weer vertrekken is zo voorbij en voordat je er erg in hebt pik je de instructeur weer op, maar wel met een grijns van oor tot oor.


Op school aangekomen de kist geparkeerd, korte debriefing gehad en de eerste uren als solo en pilot in command (PIC) in mijn logboek mogen noteren. Daarna met de klasgenoten meegegaan voor de spreekwoordelijk duik/doop in het zwembad. Was wel een beetje frisjes en er lag een flinterdun laagje ijs op. Brrrrrrrrrr, maar wel errug leuk, want dat hoort bij de solo.

De link naar de film komt eraan..........

Groeten

3 opmerkingen:

  1. Lieve Rick,
    Gefeliciteerd man, met je first solo!!! Wat geweldig dat je dit al kunt zeg! Wow... ben echt onder de indruk, helemaal super! Het gaat ook wel razendsnel daar als je ziet wat voor vorderingen je maakt in (toch wel) korte tijd! En 't is voor ons ook heel leuk dat we nu via jou een 'kijkje in de keuken' van het vliegen krijgen, al die vaktermen...

    Succes verder, ga zo door zou ik zeggen!

    Liefs, Marian & co

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bonjour Rick,
    Ook namens ons van harte proficiat met je eerste solovlucht! Hartstikke goed gedaan en 't lijkt wel of je 't een eitje vond. Het zal ongetwijfeld kicken geweest zijn en dan ook nog die fans langs de zijlijn, echt helemaal goed!
    Je hebt zeker nog geen stewardess nodig bij je vluchten, anders weet je me te vinden...
    Veel succes verder!
    Salut, Berdine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee Rick,

    Hier Bassie van school. Gaaf wat je doet, en hoe je het opschrijft. Ik kreeg er zelfs wat rillingen bij!! Maar ik lees je blog af en toe, en hierbij de gewenste reaktie mijnerzijds.

    En nog een gave link voor je:

    http://www.gulfstream.com/news/g650event/

    Een gaaf, kort filmje over waar jij mee bezig bent.

    Met vriendelijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen