maandag 16 november 2009

"Lang geleden"

Hoi,



Het is alweer een tijdje geleden dat het laatste bericht geplaatst is, maar er is in de tussentijd veel gebeurd.


We hebben vandaag de theorie voor het PPL afgesloten met een allesomvattende toets en daarvan was het resultaat: 100%. In totaal heb ik dus 3 x 100% en 1 x 85% gescoord. Een goede score al zeg ik het zelf en ik ben er dan ook erg tevreden mee. We moeten nu nog wel voor school 3 x een soortgelijke toets maken en als die boven de 90% zijn mogen we het officiële FAA examen maken. Dan hebben we de PPL theorie afgesloten.

Ondertussen wordt er natuurlijk ook nog steeds gevlogen. De instructeur legt de lat wel telkens hoger, wat natuurlijk prima is. De landingen gaan steeds beter, al blijft het landen met een crosswind wel lastig. Het oplijnen van de neus tijdens de flare gaat beter, maar kan mooier. Ze worden wel steeds zachter, de landingen. Ik heb gisteren het eerste blad van mijn logboek volgemaakt en heb nu een "respectabele" 41 starts en landingen op mijn naam staan. Het belangrijkste is om te zorgen dat die 2 gelijk blijven lopen, anders is er iets fout gegaan...............

Gisteren hebben we noodlandingen en emergency procedures geoefend. Dit houdt in dat de instructeur gewoon het gas dichttrekt en zegt: Oeps, de motor is uitgevallen. Dan gaat het daarna allemaal heel snel: trimmen voor ideale glijsnelheid, veld uitzoeken, proberen opnieuw te starten, ondertussen je naderingsprocedure voor je uitgekozen veld afwerken, aanvliegen en dan op 400ft een go-around maken. Fun, fun, fun, maar wel echt serieus werk, want je weet nooit of je het ooit nodig zult hebben. Het zweven met de Cessna is echt grappig. Zo'n vliegend tuinhuisje zweeft best aardig met 65 kts. De instructeur liet me een glijvlucht uitvoeren vanaf 4100ft tot aan het vliegveld. Toch zo'n 6,3 nm volgens de GPS en ondertussen denk je: "dat ga ik niet halen!" Maar uiteindelijk, omdat ik ook iets wind mee had, de flaps moeten selecteren om af te remmen, want ik zat iets te hoog. Maar in noodgevallen zijn snelheid en hoogte je beste vrienden.

Het eerste, echte hoogtepunt komt ook steeds dichterbij: de SOLO. Komende week hebben we een voorbereidende briefing en zal vrij spoedig de eigenlijke solo volgen. Voordat je solo gaat moet je eerst nog met een andere (chief flight) instructeur vliegen om te kijken of je werkelijk alles veilig doet en het vliegtuig de baas bent. Als hij akkoord geeft, dan moet je 3 x een rondje om het vliegveld vliegen in je uppie en dus ook 3 x alleen starten en landen. Dat zal wel een gek gevoel zijn: de eerste keer alleen in een vliegtuig, maar ook spannend! En we hebben het al vaak geoefend, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Morgen beginnen we met de ATPL theorie en is het gedaan met ieder vorm van vrije tijd.........(medelijden opwekken). De pittige tijd komt eraan. É'n voordeel is dat de tijd echt voorbij vliegt. Ander goed nieuws is dat Petra het ticket heeft geboekt voor de week die ik vrij ben in maart. Joepie, dat wordt gezellig. De planning is nog niet helemaal bekend, maar volgens mij heeft ze alweer genoeg inspiratie opgedaan voor 4 weken!! :-)

Ik ga even ontspannen in de jacuzzi en dan op tijd naar mijn bedje, want morgen worden we weer om 0700 verwacht voor les...................

Groetjes en liefs vanuit (een wat frisser, voor ons dan......) San Diego.

Rick

PS: ik zal later deze week nog wat foto's en flmpjes plaatsen, maar nu geen tijd.


1 opmerking:

  1. Dat wordt zeker gezellig!!! En moet misschien al m'n plannetjes wat bijstellen, want 1,5 week 'vliegt' voorbij (sorry, flauw woordgrapje :-), kon t niet laten).

    En tja, een score van 100%, was teleurgesteld als het minder was geweest... nee hoor, echt geweldig gedaan!!! En deze week waarschijnlijk je eerste solo, ik ben benieuwd naar de foto's van jou in nat pak haha.

    Dikke kus Peet!

    BeantwoordenVerwijderen