maandag 7 december 2009

2e solo en crosswind landings


Hoihoi allemaal,


Gisteren had ik (eindelijk) mijn 2e solo. Wederom was het weer ongunstig om verder van het vliegveld te gaan dan het standaard patroon. Dat was wel jammer, maar de drang om alleen te lucht in te gaan was groter dan de teleurstelling qua weer...........dus dan maar patroontjes vliegen. :-)


De 1e solo was een mooi moment, maar het besef dat je, na alle checks van het vliegtuig, weer en de noodzakelijke berekeningen, met je tas en de sleutels richting de kist loopt vond ik, persoonlijk, indrukwekkender. Alle checklists loop je zelf af, start de motor, taxiet richting de taxibaan en vraagt toestemming. Als je dan taxiet komt het besef dat je helemaal alleen in de kist zit.


Vliegen zelf ging prima. 1 landing verdiende niet de schoonheidsprijs, maar was ruim voldoende. Ik heb me prima vermaakt. En iedere minuut in de lucht is echt genieten, zelfs als het niet altijd naar "mijn standaard" gaat.


Gisteravond zijn we met klasgenoten en overige EPST'ers wezen bowlen. Nou ben ik niet zo'n bowler, maar het is best gezellig. Oh ja...........in de VS is echt alles groter, dus ook het complex met bowlingbanen. Is het in Nederland met een 8-10 banen al een redelijk grote baan; hier hebben ze er 68!!!!. Wij belden om 3 banen te reserveren en dat bleek geen enkel probleem, want na 20 uur hadden ze ongeveer 40!!! banen vrij. Bowlen was gezellig en voor herhaling vatbaar. Daarna nog even met het hele stel in de jacuzzi geweest en tegen 000 was het tijd om de oogjes dicht te doen.


Vandaag stond er een les met m'n flightbuddy gepland. Het ging op zich wel goed, maar het kan natuurlijk altijd beter. De instructeur zei dat we een motorstoring gingen simuleren na de start. Toestemming gekregen van de toren en op goed en wel 600ft boven moeder Aarde trok de instructeur het gas dicht. En nu terug zien te komen!

Ik mocht van de toren landen op 9L en dat is precies 180 graden ten opzichte van de richting waar we net vandaan kwamen. Vreemd om het vliegveld van deze kant te zien. Landing was prima. Doorstart gemaakt (tegen het normale verkeer in) en een 2e simulatie en nu op 27L geland. Leukleukleuk, vooral omdat je nu weet dat je motor nog gewoon werkt mocht je hem nodig hebben :-)


Na de les zei de instructeur dat we nog wel een lesje konden inhalen. We hadden eigenlijk nog geen echt crosswind kunnen oefenen. Meestal staat de wind hier vanuit het westen en heb je hem dus vol van voren (is ook wenselijk en maakt het starten en landen gemakkelijker), maar echt bedreven in het landen met zijwind word je niet. Vandaag waren er 2 gunstige factoren:


- rustig qua verkeer

- lichte zijwind (8 knopen)


Dus Maritha mocht gelijk na de les nog een uur de lucht in en ik had standby. Als er een kist beschikbaar kreeg ik een belletje. Nog voor ik thuis was werd er gebeld. 1427 rapporteren en de lucht in. Mooi...........even lunchen, tukkie doen en dan weer opgeladen die kant op.


Weer alle checks doorgenomen bij het vliegtuig, peut gecontroleerd, weer bekeken. En wat denk je.....de wind was afgezwakt. Balen! Jonas had nog een beter plan. We vragen toestemming voor touch-&-go's op runway 17-35. Dan heb je meer zijwind en vragen we gelijk 180 graden aan, zodat je snel kunt omkeren zonder eerst het hele patroon te hoeven vliegen. En wat denk je.........................het was in orde.


Alles geoefend:

-Slippen

-Crabbing (vliegen als een krab loopt --> zijwaarts)

-1 Wiel landen

- Flaren met zijwind


De instructeur (en ikzelf ook) was erg tevreden, want na 0,9 uur vliegen had ik 15!!!!!!! starts en landingen gemaakt. Ik kan je zeggen dat het zweet me aardig op de rug stond. Maar zoals Jonas altijd zegt: "Efficiency is fun" dus ik ben en efficient geweest en heb fun gehad. Na een half uur zei de instructeur "my controls" dus ik dacht: "heb ik iets fout gedaan?". Maar dat was niet het geval. Hij had gezien dat ik zweette, dus ik mocht mijn hand even droogmaken en weer verder. Kijk, da's nou efficient. Hard werken, maar met een goed gevoel terug naar het appartement.


Zo, nu zijn jullie weer helenaal op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Vanavond nog even de boeken in, dan voorbereiden voor de vlucht van morgen en daarna lekker op tijd naar bed.


Groetjes van Rick



3 opmerkingen:

  1. Ha Rick

    Gaaf hoor dat het allemaal zo goed verloopt voor je.
    Je maakt erg lange dagen hebben we begrepen van je. Erg intensief allemaal he? Maar wat zul jij volgend jaar trots zijn op je keiharde werken!

    We vonden het erg leuk om via Skype met je te praten en je weer es 'live' te zien!!
    Voor herhaling vatbaar!!

    groetjes van Dick en Greetje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Rick,

    Dat klinkt goed je verhaal over je 2e solovlucht....wanneer ben je uitgeleerd dat je ons eens een rondje nederland laat zien? Respect voor je en je lange dagen! Geniet dan ook lekker van je jacuzzi ;-)

    Fijn weekend alvast! Kus Marielle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog 16 maanden en dan zit het erop...........maar tegen die tijd hoor je het wel :-)

    BeantwoordenVerwijderen