zondag 23 mei 2010

Vlucht in de BE-76 Duchess naar LAX, Catalina Island en SAN met EvyAir.....



Hallo,

Ja, zo duurt het weken eer er een update is en zo is er weer één binnen een paar dagen.

De reden van de post staat eigenlijk al in de titel: ik ben meegeweest op de afsluitende vlucht van het meermotorig traject. De klas boven ons had nog één vlucht op stapel staan en Evy had me uitgenodigd om te backseaten. Graag; want de bestemmingen zouden zijn: LA international, Catalina Island en San Diego International.

De kist (N803FC) waarmee we op pad gingen was de BE-76 Duchess. Het is een vrij oude kist en niet bepaald moeders mooiste, maar erg stabiel en vergevingsgezind. Kortom perfect als lestoestel.

Owen en ik werden om de afgesproken tijd opgehaald en we vetrokken richting het vliegveld. Daar moest Evy de nodige vluchtplannen nog indienen en de kist inspecteren.

Ondertussen was Kristian, de instructeur, ook gearriveerd en de briefing kon beginnen. De route, alternates en approaches/departures werden doorgenomen. Uiteindelijk konden Owen en ik achterin plaatsnemen en wij waren er helemaal klaar voor....op tienertoer naar LA/Catalina en San Diego.



De captain was er ook helemaal klaar voor:



Na de checks op de run-up kregen we toestemming voor de take-off en waren we op weg. Het eerste dat opviel is dat de acceleratie sneller gaat, de neusstand een stuk hoger is tijdens de klim (15 graden ipv 7.5) en de kist veel stabieler is dan de Cessna tijdens turbulentie.

We kregen van de verkeersleiding alle medewerking waar om gevraagd was in het vluchtplan, dus geen verrassingen. Dat maakte het een stukje gemakkelijker. We kregen wat vectors (richtingen van de verkeersleiding) en werden netjes opgelijnd voor de ILS-landing 25L op LAX. Tijdens de nadering kun je echt merken dat je op een groot veld komt, want naast ons vloog een Airbus A340 van Air Tahiti op dezelfde hoogte en snelheid dan ons........cool!!!



Na de landing zijn we getaxied naar de FBO voor een bakkie koffie, beetje rondsneuzelen en ondertussen kon Captain Van Gansen haar vluchtplan indienen voor de vlucht van LAX naar Catalina.

Ik was goed voorbereid, want we moesten een aardig stukje over water en mochten we een noodlanding moeten maken is een beetje extra drijfvermogen nooit weg :-)



De landing op Catalina was erg gaaf, maar beetje tricky door de valse illusies die je kunt krijgen; bovenop een berg, hellend ipv vlak en redelijk kort.



Hier is nog een foto van ons op Lindbergh:



De rest van de foto's staan hier. Let wel; het zijn er ongeveer 270-275..........

En ik heb nog een paar filmpjes geschoten van de 3 approaches en landingen. Alleen van de landing in San Diego is geen opname materiaal, want de batterij ging plat.

De approach en landing in Los Angeles:



De approach en landing op Catalina:



De approach en helaas geen gefilmde landing op San Diego Intl:



Zo, en nu weer studeren voor de IFR test morgen:-(

Groetjes Rick

1 opmerking:

  1. Wow, had echt graag mee willen vliegen! Catalina island is vanuit de lucht ook echt super mooi :-). Hopelijk mag je deze vluchten over een paar maanden zelf maken...

    Wens Evy succes met haar laatste loodjes en jij heel veel succes met de IFR-toets!

    Dikke xxx Peet en een pootje van Gijs (die net weer met z'n lompe pootjes over mn toetsenbord liep...)

    BeantwoordenVerwijderen