vrijdag 21 mei 2010

IFR training



Hallo allemaal,

Ik heb van verscheidene mensen te horen gekregen dat ik eens nodig mijn weblog bij moest werken. Sommigen dachtten al dat ik wellicht een CFIT-je(Controlled Flight Into Terrain) had gedaan, maar alles gaat nog prima.

Tussen dit bericht en het vorige moest ik natuurlijk helemaal bijkomen van de 10 dagen die Petra hier was. Het was een heerlijke tijd, maar ik de studie riep weer. Ondertussen heb ik de eerste toetsen voor de nieuwe vakken ook overleefd met een 90% gemiddeld, dus ben wel tevreden.

Zoals de titel al reeds doet vermoeden zijn we ook met het vliegtraject een nieuwe fase ingegaan: instrument vliegen oftewel IFR. De link is in het Engels en als je tijd overhebt of het erg interessant vindt, dan kun je het wellicht lezen. Ik zal het niet in details uitleggen, maar het betekent dat je leert om op instrumenten volgens vastgestelde procedures te vliegen, zodat je ook in slecht weer en/of slecht zicht kunt vliegen. We krijgen een brilletje op na de start en daardoor kunnen we niet meer naar buiten kijken, alleen nog op de instrumenten.

We vliegen nu continu onder de luchtverkeersleiding, wel zo veilig en je hebt een "clearance" nodig voor je mag opstijgen. Soms duurt het even voor je de lucht in kunt. Als het erg druk is kun je zomaar 30 minuten (zelf meegemaakt) op de parking voor de startbaan wachten. Verkeersvliegtuigen hebben nou eenmaal prioriteit op een kleine Cessna......

Vanaf de start tot en met de landing vliegen we volgens procedures; ILS, GPS, RNAV, VOR, LLZ, NDB (ik ga ze niet allemaal uitleggen......)etc. Hier staan een paar landingsprocedures die we veel oefenen op velden hier in de buurt:

- GPS rwy 17 Gillespie
- Localiser Delta Gillespie
- ILS rwy 24 Palomar

En zo zijn er nog een paar, maar dat zou een overkill aan info worden :-)

Soms is het echt een vreemde omgeving hier, want 2 weken geleden was er een koufront actief en dat zorgde voor sneeuw..........terwijl alles groen/bruin was toen Petra hier was, dus het blijkt maar weer eens; niets is zo veranderlijk als het weer.



Hier is de link naar de overige foto's. Ik hoop dat jullie een beetje een idee krijgen.

Ook heb ik nog enkele video's geschoten en die vind je hier

ILS 28R approach in Montgomery Field (KMYF):



LOC-D approach in Gillespie Field (KSEE):



Cloudsurfing :-)



En Owen in actie tijdens een ILS op Palomar.



Ik ga nu afsluiten en hoop dat ik het met grotere regelmaat bijwerk..........zolang school er maar niet onder lijdt natuurlijk. Er zitten school testen, examens en een IFR checkride (laten zien dat je capabel bent aan de chief instructor; vergelijk het met afrijden)

Veel plezier en tot de volgende keer.

Liefs Rick

Geen opmerkingen:

Een reactie posten