vrijdag 23 juli 2010

Multi-Engine (ME) fase


Hallo,

Ja, de een-motorige uurtjes zitten erop. De afgelopen 9 maanden heb ik in totaal 152 uur (exclusief 2.1 uur huur en 1.9 uur examen voor mijn PPL) mogen rondtoeren door de lucht hier. De tijd vliegt hier letterlijk en figuurlijk, want nog 18 uur multi-engine op de Be-76 Duchess plus 6 uur aerobatics, 4 examens en dan is het avontuur in San Diego weer voorbij. En heel eerlijk gezegd; begin ik er ook wel naar uit te kijken. Maar goed, nog iets meer dan 70 dagen en dan ben ik (weliswaar tijdelijk)terug in Nederland.

Na vorig bericht is er wel weer één en ander gebeurd. Allereerst zijn Jan en Emmy 3 daagjes op bezoek geweest. Het was erg gezellig en het is altijd leuk als er vrienden over de vloer komen. Je voelt je op zo'n moment weer even een "normaal" mens. Normaliter zijn wij altijd bezig in ons eigen wereldje van vliegen, studeren en alles dat daarbij komt kijken. Een kleine pauze doet je dan ook beseffen dat er nog iets anders is dan vliegen, maar soms verlies je het uit het oog.........geen nood, wat dat betreft sta ik met benen stevig op de grond :-)




Leuke foto van Emmy aan de Pacific...

Oh ja, Jan, ik verwacht natuurlijk wel de foto's van de tijd hier inclusief die van Emmy naast die knappe kerel in uniform voor het vliegtuig!!!!! :-)

Maar goed, ME fase: zoals de naam al doet vermoeden betreft het hier een meermotorig (complex) vliegtuig. Complex omdat het vliegtuig een verstelbare propeller heeft en intrekbaar landingsgestel. Ik ga het niet al te ingewikkeld maken, maar het komt er in feite hier op neer: alles dat we geleerd hebben qua snelheden, toerentallen en checklisten kan zo overboord. Alles weer opnieuw leren. Wel erg leuk, maar ook weer stevig stampen op de procedures.

We vliegen hier (en straks in Zweden) met de Beechcraft 76 Duchess. Nu is dit niet moeders mooiste qua looks en zeer zeker niet de nieuwste kist (ouder dan ik ben.....) maar het heeft zich in de loop der jaren wel bewezen als een goede en, vooral, vergevingsgezinde metgezel tijdens deze fase.


Zeker, geen ventilator meer voor je die het uitzicht verpest, nu hangen er 2 van die ventilatoren aan de vleugels.

Na de eerste lessen in de sim, mochten we dan echt het luchtruim kiezen. De acceleratie is sneller, het klimt sneller, maar bovenal het is veel stabieler dan een Cessna. Dat maakte op mij de meeste indruk....

Niels heeft mijn eerste take-off vanaf Ramona gefilmd:



Morgen hebben we 2 briefings voor het aerobatics gedeelte en 27 juli sta ik ingedeelte voor mijn eerste vlucht/les.....daar kijk ik nu al naar uit.

Zo, dan is iedereen weer op de hoogte. Ik ga even wat ontspannen en dan morgen weer op tijd op.

Liefs,

Rick

2 opmerkingen:

  1. Het luchtruim lijkt veel op een hele grote speeltuin voor kleine jongetjes.
    Alweer prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog ruim 70 dagen voor je weer in NL bent :-) :-), maar eerst nog uitkijken naar aerobatics! Echt gaaf!!! Zorg dat er wat leuke pics worden gemaakt (als t mogelijk is).

    Dikke xxx Peet en Gijs de thuiswaarnemer

    PS: ik weet dat je je jong voelt, maar je bent helaas geen 32 meer... :-p

    BeantwoordenVerwijderen